Sunday brunch - # 2

45471-48

Bara synen av det här frukostbordet får det att vattnas i munnen på mig. Jag har dock aldrig ätit chokladbitar till frukost :) Som ett helg-frukost-tips berättade min lillasyster S om hemgjord müsli. Jag har inte testat receptet själv, så vi får lita på hennes ord.

Hemgjord rostad müsli

Müslin består av 4 olika grunder:

Grund 1 - gryn och flingor, ex:
Osötad müsli
Boveteflingor

Grund 2 - frön, ex:
Pumpakärnor
Solrosfrön
Linfrön

Grund 3 - nötter (obehandlade), ex:
Hackade mandlar
Pistachnötter
Valnötter

Grund 4 - torkad frukt, ex:
Russin
Torkad banan
Torkade aprikoser

Gör så här:
Blanda ihop grund 1-3 i en långpanna. Klickar på honung och sätt in i ugnen på 225 grader eller mer. Rör om efter ett par minuter då honungen har smält och låt det vara inne tills müslin är gyllenbrun. Ta ut müslin och låt svalna. Tillsätt grund 4. Servera.

I efterhand har jag förstått att det finns en grund 5 också:

Grund 5 - kryddor, ex:
Kardemumma
Kanel
Vanilj(stång)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback