Passionerad vit kladdtårta

45471-59

Jag blev så sugen på att testa vit kladdkaka, eftersom det lät så gott. Jag insåg dock att det söta i kladdkakan skulle kunna bli för tungt så jag valde att toppa kakan med syrlig passionsfrukt. Det blev riktigt lyckat. Om det bör kallas kladdkaka eller ej kan ju diskuteras. Konsistensen är mer som en riktigt saftig tårtbotten. Jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliten på kortet.

Vit kladdkaka med passionsfruktsglasyr 


150 g vit blockchoklad

150 g smör eller margarin

2 dl strösocker

1 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

3 ägg

1 tsk rivet citronskal

(kokos)
1 burk kesella vanilj
2 passionsfrukter


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa (bröa med kokos, det är godast) en rund bakform med löstagbar kant. Smält choklad och smör i en skål över vattenbad. (Undvik att smälta vit choklad i mikrovågsugen då den lätt bränns.) Låt svalna lite. Blanda de torra ingredienserna och häll på chokladen och smörblandningen. Tillsätt ägg och citronskal och rör om till en slät smet. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 minuter.


Låt kakan svalna. Bred ut kesella vanilj över kakan och toppa med passionsfrukterna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback