Het kyckling med kaktussås

45471-79

Igår kände jag mig lite "vild n' crazy" och fick för mig att laga kaktussås, något som jag funderat på ett tag. Tanken var att den heta kycklingen skulle balanseras upp med en lite sötare sås. Jag vet inte om jag vill påstå att kaktussåsen blev någon vidare hit, men den fungerade absolut. Det låter ju lite roligt också - kaktussås. Kycklingen blev sambon dock väldigt förtjust i.

Het kyckling
4 port

4 kycklingfiléer
1 hel chili
3-4 vitlöksklyftor
½ dl tomatpuré
0,75 dl olja
4-5 msk kinesisk soja
Salt och peppar
tabasco

Lägg filéerna i en ugnsform. Hacka chilin grovt och pressa den i en vitlökspress i en skål. Pressa också vitlöken. Blanda i tomatpuré, olja och soja. Tillsätt salt och peppar. Pensla "glazen" på båda sidorna av filéerna. Skvätt över tabasco, hur mycket är beroende på hur stark du vill ha maten. Stek i ugn ca 200 grader tills de är färdiga (20 min?)

Kaktussås

½ liter kaktusjuice (finns bland exotiska juicer)
1-2 scharlottenlökar
Redning/idealmjöl
Smör
1 grönsaksbuljongtärning
1 citron/lime i motsvarande mängd

Hacka scharlottenlöken grovt och fräs i smör i en kastrull. Häll på idealmjöl tills det klumpar sig. Det är viktigt att inte snåla på redningen, såsen är ganska svår att reda vid senare tillfälle. Slå på kaktusjuicen lite i taget så att såsen löser sig. Lägg i en buljongtärning och pressa i en citrusfrukt (kaktusjuicen består redan av lime mm). Låt koka ganska kraftigt, såsen bränner inte lätt, så att den tjocknar. Sila ur scharlottenlöken efter ca 7-8 min. Ställ tillbaka på plattan igen och koka tills såsen tjocknar.



Kommentarer
Postat av: Sessan

Åh, det låter spännande har aldrig hört talas om kaktussås innan nu. Det får man ta och prova! Tack för tipset!

Postat av: Anna

haha udda recept måste jag säga :) vad roligt med en blogg med en massa godsaker:)

2006-10-31 @ 20:02:24
URL: http://colliflower.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback