Frasvåfflor!!!

45471-73
Foto: kungsörnen

Ok, jag vet att det är fusk att äta våfflor till middag. De innehåller massa kallorier (och få vitaminer/mineraler) och passar bättre som efterrätt. Idag kände jag mig lite busig och det är inte första gången. Våfflor med glass och sylt - kan du tänka dig en bättre middag? Hittade flera roliga kombinationer av goda "pålägg" (se ex nedan, har inte testat dock). Vissa recept på frasvåfflor innehåller mineralvatten för att få dem extra frasiga. Det måste jag testa någon gång.

Frasvåfflor
8 - 10 st

3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl (lätt)mjölk
100 g smält smör

Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt mjölken. Vispa till en jämn smet. Tillsätt vattnet och det avsvalnande smöret. Hetta upp våffeljärnet. Pensla med lite smör före första laggen. Grädda våfflorna och servera med sylt och vispad grädde.

Våfflor med lönnsirap, kanderade valnötter och vaniljglass

Gör en sats våffelsmet. Rosta 1 dl valnötter i en panna och vänd i 2-3 msk socker. Ta upp nötterna när sockret blivit brunt och lägg dem att svalna på smörpapper. Grädda våfflorna och toppa med nötter, en kula vaniljglass samt ringla över lite lönnsirap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback