Ouzoflambering!

45471-88

Ni som läst mitt tidigare inlägg om min misslyckade pepparsteksflambering kan bli lätt överraskade nu. Jag (och lillasyster) har lyckats med en första flambering! Inte nog med det, det blev jättegott också. Ni får dock ha överseende för bilden ovan, jag fick en ny kamera i födelsedagspresent (jippiie), men har inte lärt mig att ta snygga bilder än. Ni som är oroliga för att köttet ska smaka som godislakrits, var lugna! Anissmaken ihop med köttet och pepparsåsen är riktigt gott.

Ouzoflamberad rostbiff

Bitar av rostbiff
1 msk ouzo per biff
salt och peppar
Smör att steka i

Möra köttet genom att lätt banka på det. Salta och peppra på en sida och vänd ner den i en het stekpanna. Salta och peppra andra sidan. Stek efter önskemål. Slå på ouzon när båda sidor är stekta. Använd en braständare för att tända på (så försvinner inte fingrarna). Flambera ej under köksfläkten, fettet i filtret kan ta eld. Vänta till lågorna slocknar. Servera genast tillsammans med ex klyftpotatis, smörslungad sparris och pepparsåsen nedan.

Pepparsås

1 förpackning matlagningsgrädde
1,5 köttbuljongtärning el motsvarande flytande mängd
1-2 msk soja
salt
1,5 msk hela pepparkorn

Häll i matlagningsgrädden i en kastrull tillsammans med köttbuljong och soya. Stöt pepparkornen lätt så att många av dem fortfarande är hela och tillsätt även dem. Låt koka upp lätt och sjud.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback