Leilas goda mandelpotatisgratäng!



Den här härligt goda gratängen gjorde jag igår. Mandelpotatis är absolut min favvopotatissort. Eftersom min pappa är från Västerbotten är jag uppvuxen med osten som jag anser är Sveriges finaste. Tyvärr hade jag inga kantareller hemma så jag var tvungen att använda champinjoner istället, det funkade men vill du har "the real deal" så ska du definitivt använda skogens gula guld.

Höstig potatisgratäng
8 portioner

2 kg mandelpotatis (eller annan potatis av mjölig sort)
1/4 rotselleri (200 g)
1 gul lök
3 klyftor vitlök
8 dl visp eller matlagningsgrädde
1 1/2 msk flytande kycklingfond
1/2 kruka färsk timjan
1 msk flingsalt
svartpeppar från kvarn

3 msk smör
300 g kantareller av valfri sort
2 dl riven Västerbotten
Gör så här:
1. Skala och skiva potatis, rotselleri, lök och vitlök tunt.
2. Koka upp grädde, kycklingfond och kryddor tillsätt potatis, selleri, lök och sjud (koka långsamt) i 10 minuter.
3. Stek svampen gyllenbrun i 2 msk smör och krydda med salt och peppar.
4. Blanda svamp med potatis och 2/3 av västerbottenosten.
5. Fyll gratängen en smörad ugnsform och strö över resterande ost.
6. Grädda gratängen gyllene i 200 grader, cirka 20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback