Helgplanka

45471-87

Förra förra helgen hade jag sådant enormt sug efter plankstek (så där som många gravida förmodligen känner?). Till min stora lycka hade min sambo maten klar när jag kom hem från ett möte. Har haft mycket att göra och därför kommer bloggningen först nu. Enjoy!

Plankstek

Kött:
Oxfilé, entrecôte eller liknande

Potatismos:
1 kg potatis
(½ kryddmått saffran)
25 g smör
ca 2 dl mjölk
salt och vitpeppar
120 g riven parmesanost

Bearnaisesås
Tomater

Koka potatisen. Tillsätt smör, mjölk och kryddor. Stöt/använd elvispen till potatisen. Blanda i osten allra sist. Stek köttet cirka två minuter på vardera sidan. Bäst smakar det om köttet lyfts ur pannan när det börjar tränga upp köttsaft på ytan efter vändningen. Då är det fortfarande rosarött mot mitten.

Lägg en skiva kött i mitten av plankan och spritsa ut potatismoset runt. Fyll på med bearnaisesås innanför "mos-muren". Snitta tomaterna i toppen och smöra dem lätt. Krydda gärna med salt och vitpeppar. Placera tomaten i kanten av moset. Se till att fördjupningen i plankan är fri. Där ska överbliven köttsaft samlas. Gropen är alltså ingen plats för tomaten eller andra tillbehör.


Sätt in plankorna i 250 graders ugn. När moset fått fin färg tas plankorna ur ugnen.


Kommentarer
Postat av: Berndt

Plankstek!!
Det var hundra år sedan. Ditt recept måste jag testa och återuppleva gamla minnen.

2006-11-19 @ 11:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback