Grillad yogurtmarinerad tandoorikyckling

45471-29
Foto: Tasteline

Ett halvt egetkomponerat recept som jag har inspirerats till genom en svart burk med tandoorikrydda. Det blir lite kladdigt, men ack så gott!

Ingredienser:
Träspett
Kyckling, filéer eller lårfiléer
(4-5 msk)  Tandoorikrydda (svart burk)
(2-3 dl)       Matyoghurt eller fet vanlig yoghurt
(2 msk)      Vinäger
(0,5 dl)       Saft av citron
(0,75 dl)     Matolja

Gör så här:
Lägg spetten i vattenbad. Putsa filéerna. Blanda marinaden. Enligt den svarta burken med tandoorikrydda ska man blanda lika stora delar av tandoorikrydda, yoghurt, vinäger, citron och olja. Jag väljer dock att balansera efter smak. Framförallt använder jag en betydligt större mängd med yoghurt, mina måttangivelser ser ni i parentesen. Dela och trä kycklingen på spetten. Häll över marinaden, se till att alla spett får på sig av marinaden. Låt stå i kylskåp någon timme, vänd på spetten då och då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback