Ställ krav!



Mitt bloggande den sista tiden har varit mycket begränsat. I veckan som var hade jag inte en ledig kväll, vilket inte direkt bäddar för matlagning. Likaså var jag på två julfester varav ena med traditionell julmat och den andra vanlig 3-rätters (jag föredrar den sistnämnda). I veckan lyssnade jag också på ett mycket intressant miljöseminarium, där vi bland annat diskuterade kring klimatförändringarna. Många gånger tror jag man fokuserar på det stora och det känns därför också ouppnåeligt.

Det finns dock så mycket man kan göra själv. Den mest tydliga kopplingen till mat är att köpa kravprodukter, vilket jag ska erkänna att jag aldrig gjort tidigare (mest pga dålig studentekonomi). Jag har kommit till insikt nu att jag inte vill köpa produkter som kommer att förstöra för mina barn och barnbarn osv... Jag vill inte att bananplantagearbetare ska dö efter några år pga alla gifter som används. Jag vill ha ren och frisk luft, vattendrag, jord - en miljö fri från dåliga kemiskt framställda gifter. Ok det kostar några slantar mer - men handen på hjärtat, är det inte värt det? En policy i min "familj" är nu att om det finns ett kravmärkt alternativ så ska vi också välja det. Hoppas att fler av er följer efter.

Kommentarer
Postat av: Mari Eriksson

Vi i vår familj försöker köpa krav så fort det alternativet finns. Både för vår hälsa och för miljön. Jag är en varm anhängare av bondens egen marknad. Så borde man kunna handla varje dag. Något som upprör mig är att detta borde uppmuntras av myndigheterna men verkligheten är tvärtom. Höga avgifter för att gå med i KRAV, ingen subvention och nu höjda hyror av stockholm stad. Vi har bott 3 år i australien och där kunde vi uteslutande leva på ekologiskt odlad mat. Det var farmers markets varje helg eller så fanns det lokala fasta marknader över hela melbourne. Det var helt fantastiskt! Måste erkänna att jag inte riktigt vant mig vid ica´s grönsaksdisk ännu. Råvarorna var ju också helt otrolig, solmogen och lokal producerad. Vid säsong köpte vi lådor med mango och åt till frukost!

Postat av: Sofia

Hej!

Verkligen kul att höra om utvecklingen i andra länder. Tycker också att bondens marknad är jättehäftig (bor dock inte längre i sthlm). Här i min stad har vi haft en sådan marknad en gång under året. Jag tycker att staten borde gå in och subventionera (vilket de förmodligen aldrig gör av nationalekonomiska skäl). Det är klart att det är skillnad på Australien och Sverige, när det gäller odlingen av vissa produkter. Många produkter är emellertid de samma. Så tyvärr är det så att vi konsumenter är de som måste kräva genom att handla kravmärkt mat. Blev positivt överraskad över arlas ekologiska mjölk, dock ska efterfrågan inte begränsas av att för få ekologiska mjölkbönder finns.

2006-12-13 @ 07:05:42
URL: http://mafia.blogg.se
Postat av: Sofia

Att den säljer slut menar jag, mjölken.

2006-12-13 @ 07:06:02
URL: http://mafia.blogg.se
Postat av: Mari Eriksson

Förstår du varför dom inte kan gå in och subventionera ekologiskt odlade produkter? Det är ju det bästa för miljön med "sustainable" odling. Åtmindstone ska dom inte behöva betala extra för att bli godkänd krav bonde utan hjälpas att ta beslutet att gå från konventionell odling ( som det så felaktigt heter det är väl ekologisk odling som borde vara normen.Med alla kostnader det måste innebära. Löna sig måste det ju göra, det finns ju en marknad i dag alla är så insatta och miljömedvetna.

2006-12-13 @ 14:16:23
URL: http://angelattable.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Att de inte subventionerar beror nog på grundläggande nationalekonomiskt tänkande. Att ett land endast ska syssla med det som man är allra bäst på, vilket handlar om effektivitet. Antal och kvalitet. Att subventionera något innebär att någon annan produkt kanske inte klarar sig, trots att den är mer effektiv och ger mer nytta. Det är lite krångligt att förklara.

Vill du läsa mer rekommenderar jag Henry Hazlitts "economy in one lesson" kapitlet "who's protected by tariffs" finns att ladda ner här: http://blog.mises.org/archives/005773.asp

Kapitlet handlar om det här resonemanget, men med betoning på tullavgifter för att hindra import av vissa varor (om man jämför med krav-produkter, så är det alltså de som har en "orättvis" fördel av att de subventioneras)

2006-12-18 @ 18:52:11
URL: http://mafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback