Västerbottenspaj till kräftorna

45471-31
Foto: arla.se

Den här supergoda pajen passar utmärkt till stundande kräftskivor. Jag fick receptet av en arbetskamrat till min far. Jag har sett att det ligger ute liknande recept på nätet.

Västerbottenspaj med romröra 

Botten:

125 g smör

3 dl vetemjöl

2-3 msk lättmjölk


Tryck ut i en pajform och nagga botten. Vik aluminiumfolie runt kanterna. Ställ in i kylen en stund. Grädda i 225 grader i 10 min.

Fyllning:

3 ägg

3 dl gräddmjölk (hälften mjölk hälften grädde)

salt och peppar

300 g riven västerbottenost

1/2 msk kumminfrön

Häll osten i det förgräddade pajskalet. Stöt kummin i mortel. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll sedan över osten. Grädda i 200 grader i ca 35 min.


Romröra:

2 dl cremé fraiche

½ röd lök

1 burk stenbitsrom

Citron
Dill

Hacka löken och rör ihop med resten. Skvätt i lite citron och hacka i lite dill.


Servera pajen med salladsblad och gräslök.


Kommentarer
Postat av: Mona Ulander

Jätte, Jätte god
Tack!!!
Nu kan jag bjuda mina släktningar från Umeå utan att vara osäker på hur en God västerbottenspaj ska smaka
Tack än en gång
mvh Mona

2006-12-19 @ 18:24:06
Postat av: Sofia

Jag blev också mycket nöjd med resultatet. Västerbottensost är så gott! Prova västerbotten till pepparkakor, det är också mums. God Jul!

/Sofia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback