Risotto - var det så enkelt och gott??!!

45471-34
Foto: Zeta

Idag gjorde jag min första risotto. Jag blev förvånad över både hur enkelt och hur gott det blev. Risottons huvudingrediens går att variera. Jag gjorde med svamp idag. Servera risotton på en varm tallrik toppad med kycklingfilén och dekorerad med ex basilikablad.

Risotto   
4 port  


Huvudingrediens (ex svamp, sparris, spenat) 
Olivolja till stekning
4 dl arborioris
2 schalottenlökar
1/2-1 dl vitt (matlagnings)vin
1liter grönsaksbuljong (1 liter vatten och två buljongtärningar)
Ostingrediens: ex riven ost el färskost m smak (jag anv vitlöksost)

1-2 msk olivolja
salt
peppar
(parmesanost till garnering)


1. Koka vattnet och låt två buljongtärningar lösa upp sig.
2. Hacka lök och huvudingrediensen och låt dem svettas i olja
3. Häll på riset och låt det bli torrt.
4. Tillsätt vin och låt det reduceras.
5. Häll på halva buljongen och låt koka ihop med riset. Tillsätt 1 dl i taget av resterande buljong och låt reduceras.
6. Häll på riven parmesanost, eller blanda i färskost för en krämigare konsistens. Tillsätt olivoljan (1-2 msk).

Kyckling provencal

4 kycklingfiléer
Färska örter så som salvia, basilika, timjan, oregano

Gnid in fileérna med örterna och lägg i en plastpåse. Fyll på med rikligt med olivolja. Låt dem stekas i ugn, 200grader i ca 15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback