Hembakad pizza italiano

45471-104

OK, jag ljuger lite i rubriken. Allt utom degen är hembakad - den köpte vi på en närliggande pizzeria. Jag har en (felaktig?) uppfattning att hemmagjord deg blir mycket hårdare och inte lika god. Så jag tog mod till mig och frågade pizzagubben om jag fick köpa två degklumpar och det fick jag! Billigt också - 20 kr (färdiggjord deg i affären kostade 30 kr per styck).

Fyllningen på pizzan är inspirerad av min favoritrestaurang här i Eskilstuna som heter
Grappa (inte så snygg hemsida dock). Pizzorna som serveras där är helt annorlunda från hur de serveras på pizzerior, dels genom att de använder mer exklusiva ingredienser och dels genom att de alltid "kryddar" dem med ruccola, vilket ser väldigt fräscht ut! De känns inte alls lika flottiga som de från pizzerian heller, men det kanske de är?


Resultatet av pizzeria maFIA blev 1000 gånger över förväntan - pizzan kunde lika gärna varit köpt på Grappa så gott blev det! Det här ska göras igen. Steg för steg nedan:



45471-102

Två "bröst" till bröd inköpta på pizzerian.

45471-103


Min sambo gör en "pizzaswing"

45471-101

Resultatet blev inte en rund och fin pizza för min sambo (det är min pizza ovan). Ingen kavel behövdes, platta till och kasta i luften försiktigt.

45471-100

På med alla ingredienserna dessa valdes efter en titt på Grappas meny:

Grundsås:
Tomatpure
Olivolja
Pressad vitlök
Färsk basilika

Fyllning:
Fetaost
Skepparskinka (en personlig favorit som liknar de italienska skinkorna serano etc i smak och utseende)
Paprika
Kronärtkockshjärtan (köpta inlagda, från en sån där delikatessdisk i affären)
Soltorkade tomater (inlada i örter, delikatessdisken)
Pizzaost/riven mozzarella

Topping:
Fräsch ruccola

In i ugn på 225 grader 15-20 min (vi gräddade våra båda pizzor samtidigt, bytte plats efter halva tiden)


Kommentarer
Postat av: Christina W

Så himla smaskigt det ser ut. Ser framemot att se bilder från Filippinerna.

Postat av: Sofia

Man tackar! Ska bli spännande att se vad som bjuds där och hur maten skiljer sig från övriga asien.

/Sofia

2007-01-21 @ 12:32:13
URL: http://mafia.blogg.se
Postat av: Linnéa

Ska till och göra pizzabak till helgen, ska kasnke prova din fyllning!!

Linnéa

2007-02-13 @ 22:13:33
URL: http://linneasskafferi.blogg.se
Postat av: Sofia

Jättekul Linnéa, hoppas att det blev bra...

2007-02-28 @ 19:17:39
URL: http://mafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback