Skaldjursrisotto

45471-58

Jag bloggar sällan om fisk- och skaldjursrätter. Anledningen är att jag inte är så förtjust i det. Jag försöker dock att "lära" mig tycka om det. I ett sådant försök ingår just den här skaldjursrisotton.

Skaldjursrisotto
4 port  


1 burk skaldjur i lag (eller allra helst färska skaldjur)

Olivolja till stekning
4 dl avorioris
2 schalottenlökar
1/2-1 dl vitt (matlagnings)vin
1liter buljong (1 liter vatten och två fiskbuljongtärningar)
1-2 msk färskost m smak (jag anv vitlöksost)
1-2 msk olivolja
saften och rivet skal av ½ citron
salt och peppar(parmesanost till garnering) 

1. Koka vattnet och låt två buljongtärningar lösa upp sig.
2. Hacka lök och låt den svettas i olja
3. Häll på riset och låt det bli torrt.
4. Tillsätt vin och låt det reduceras.
5. Häll på halva buljongen och låt koka ihop med riset. Tillsätt 1 dl i taget av resterande buljong och låt reduceras.
6. Häll på citronsaft och rivet skal
7. Häll på skaldjuren och låt försiktigt värmas med, de ska inte tillagas så att de blir sega som gummi.
8. Blanda i färskost för en krämigare konsistens. Tillsätt olivoljan (1-2 msk). Salta och peppra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback