Pollo saltimbocca

45471-57

Den här rätten (modifierat recept från coop) gjorde jag till middag igår. Upplägget blev riktigt snyggt med rullarna och hemgjorda potatisklyftor (med skal). Jag har nog aldrig ätit salvia förut och vet inte om jag blev överförtjust. Kanske är det värt att prova receptet med någon annan krydda i?

Pollo saltimbocca 


2 kycklingfiléer salt

grovmald svartpeppar

parmesanost i bit

färska salviablad

2 skivor parmaskinka eller prosciuttoskinka (jag anv serranoskinka)
2 dl vitt vin, gärna sött eller matlagningsvin  

Sätt ugnen på 225°. 


Ta bort eventuella senor från filéerna. Lägg dem mellan två ark plastfolie och platta ut varje till en tunn köttskiva. Salta och peppra på båda sidor. Fördela ost (skuren i bitar) och färsk salvia på varje skiva. Rulla ihop dem och fäst med en tandpetare. Linda en skinkskiva runt varje.Lägg rullarna med skarven ner i en ugnsform.

 
Häll vinet runt rullarna och lägg i några salviablad. Sätt in formen i mitten av ugnen och stek dem 10 minuter. Flytta upp formen till övre delen av ugnen och stek tills kycklingen är genomstekt, ytterligare ca 10 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback