Hemgjorda nötsnacks

45471-62
Foto: ica.se

Här om dagen gjorde jag kryddnötter. Receptet kommer ifrån buffé (ICA). Jag använde inte riktigt samma kryddor. Recpetet går att modifiera efter eget tycke, själv gillar jag spiskummin. Drog ner på sockret en del också. Hittade också ett annat recept från arla, franska snacks, som jag ska prova nästa gång.

Kryddnötter 

1 tsk chilipulver
1 tsk kajennpeppar
1 tsk kanel
1/2 dl socker
1 tsk salt
2 äggvitor
2 1/2 dl cashewnötter
2 1/2 dl sötmandel 

Sätt ugnen på 200°C. Blanda chilipulver, kajennpeppar, kanel, socker och salt. Vispa äggvitorna lätt och rör ner kryddorna. Blanda ner cashewnötter och skållade och skalade hela mandlar. Rör om. Sprid ut i en långpanna och rosta i ugnen 15-20 minuter. Rör då och då. Ta ut och låt svalna. Tips! Blanda gärna i lite russin.

45471-61
Foto: arla.se

Franska snacks 

300 g blandade nötter och sötmandel
2 msk Arla Smör- & rapsolja oliv
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk hackad färsk rosmarin
2 tsk gourmetsalt


Sätt ugnen på 175°. Skålla och skala gärna en del av mandeln. Blanda Arla Smör- & rapsolja, vitlök och rosmarin i en ugnssäker form. Rör i nötter och mandlar. Rosta i övre delen av ugnen 12-15 min. Ta ut formen och strö på salt. Häll upp snacksen i en skål och servera dem varma.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback