Godare än rödvinssås

45471-66
Foto: icakuriren.se

Jag är ingen vindrickare - än... Såser med vin i är jag dock väldigt förtjust i eftersom de inte är så sura som viner (alla säger att jag provat fel viner). Min syster I gjorde portvinsås nyår som var och jag blev stormförtjust. Jag har efter det provat att göra såsen med Madeira istället och det blir lika gott. Måste faktiskt säga att de slår de traditionella rödvinssåserna. Såserna passar bäst till (finare) kött.

Portvinssås/Madeirasås

2-3 schalottenlökar
3 dl rött portvin eller madeira
1 dl vatten
3 msk konc kalvfond (alt. buljongtärningar)
2-3 msk konc svartvinbärssaft
Majsstärkelse eller idealmjöl
50 g smör eller margarin

Peppar


Skala och hacka löken. Fräs den i lite smör i en kastrull. Slå på vattnet och sedan portvinet, saften och kalvfonden. Koka i en kastrull under lock ca 10 min. Sila såsen och häll tillbaka i kastrullen. Red såsen med majsstärkelse eller idealmjöl. Låt såsen koka upp och sjuda i 3 min under omrörning. Vispa i smöret i klickar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback