2008-11-10, Att ändra livsstil

Förändring av livsstil


Ändra livsstil
Att ändra livsstil är inte lätt. Många gör temporära försök att ändra något i sin liv, så som viktminskning, träning, byta inriktning på jobb, flytta ihop/skiljas osv... Mitt tanke med den här bloggsidan är att den ska bli en del i mitt långsiktiga förändringsarbete i livet. Tidsperspektivet kommer att variera men är alltid långsiktigt vad gäller genomförande och resultat. Nya förändringspunkter kommer att dyka upp allt eftersom mitt liv förändras. 

Arbettssättet innebär att jag sätter upp delmål för de olika förändringspunkterna så att jag hela tiden ser resultat/brist på resultat. Det ökar motivationen för att jobba långsiktigt. Jag har alltså inte för avsikt att avlägga några nyårslöften (som jag vet inte kommer att hålla) eller "beach-2009" drömmar.

Jag tror också att om jag skriver om mina mål och visioner så blir det lättare att fullfölja dem eftersom jag dels reflekterar över vad jag vill och dels bekänner det för denna blogg (ökar pressen).

Mina förändringspunkter i dagsläget:
*Förändra min arbetssituation - på sikt starta eget företag.
*Göra mitt livs resa jorden runt, med eller utan sambon.
*Bli "ekonomiskt oberoende" så att jag kan jobba med det jag vill oavsett vad det inbringar för inkomster.
*Ha en sund inställning till min kropp - kost, motion och vila.
*Förstärka min självkänsla, bekräfta mig själv.

Om förändringspunkterna
I dagsläget jobbar jag i offentlig sektor som ekonom. Har tidigare jobbat inom privat sektor med samma sak. Under mina levnadsår har jag även provat på: vårdbiträde, lite restaurang, assistent på advokatbyrå, försäljare i detaljhandeln och telefonförsäljning. Jag har även "jobbat" en hel del ideellt. 

Jag har mer och mer tröttnat på "8-17" och den begränsning som 40-timmars veckor innebär för mig. Jag har också ledsnat på dåliga ledningar som fattar konstiga beslut. Den organisation jag jobbar i nu är mycket trögflytande och det passar inte en effektivitetsmänniska som jag. Effektivitetsmänniskan i mig har dock gjort mig väldigt illa, jag har svårt för att slappna av och blir lätt stressad. Det beror på att jag är en s k "duktig flicka" som tar på mig för mycket och vill för väl.

Den duktiga flickan i mig vill mig dock inte bara illa, den har gjort att jag är där jag är idag trots min väldigt unga ålder. Men kanske är det så att resten av mig inte hängt med min hjärnas utveckling. Jag har fortfarande ett outvecklat känsloliv. Med det menas att jag inte har en tillräckligt stark självkänsla, bara för att jag har ett starkt självförtroende.

Jag har länge drömt om att starta ett eget företag men jag är inte där än. Jag gör research inom många olika branscher och försöker hitta något som passar mig och mina värderingar. Emot mig har jag min rädsla. Anser själv att jag är en "vågad" person men min självkänsla när det kommer till att starta eget företag sviker mig. Jag är fruktansvärt rädd för att misslyckas.

För att stärka mig själv har jag och min samtalsterapeut kommit fram till att jag måste göra saker på egen hand. Har levt i ett förhållande i fyra år som är väldigt bra men också energikrävande. Innan jag mötte min sambo var jag mer självständig och lite tuffare. Flera år av anpassningar efter sambons tider (han jobbar skift), värderingar och livsstil är jag en annan människa än vad jag var tidigare. Detta är naturligtvis på gott och ont. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och blivit en bättre människa i många avseenden. Men - jag inser att jag har tummat lite för mycket på min intigritet.

Jag är en självständig människa och behöver utrymme för att få vara just självständig. Så, nu har jag bestämt mig för att göra mitt livs resa (jag har egentligen inte bestämt mig, men skriver jag det här så kanske jag vågar). Jag ska resa jorden runt. Jag vet inte när, hur och vart men det kommer att klarna. För att testa om jag verkligen kommer att klara detta kommer jag att åka på en 1 veckas charter i början av december.

Jag hoppas att tiden att reflektera under resan kommer att göra att jag inser att jag behöver ha en bättre inställning till mig själv. Jag behöver både bli snällare och tuffare. När det gäller maten behöver jag lära mig mer näringslära. Har under flera år haft problem med ätstörningar. Likaså behöver jag lära mig mer om motion. Jag har en sån hög energinivå att jag måste röra mig - helst varje dag. Men när det kommer till träning är jag något av en periodare.

Slutligen har jag ett mycket långsiktigt och tufft mål - att bli ekonomiskt oberoende. Mer om det vid ett annat tillfälle.

XOXO

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0