Thailändsk pannkaka (Roti)

45471-39
Foto: ThaiWorldView.com

Jag har sån enorm längtan till Thailand och matkulturen där. En av favoriterna på resan är den tunna thailändska pannkakan som säljs i var och varannat gatuhörn. Jag kallar den för bananpannkaka men det kan bli fel då det finns en tjockare form av pannkaka som innehåller banan. Jag föredrar den tunna. Själva fyllningen/toppingen varierar. Jag gillar skivade bananer och chokladsås. Andra föredrar kondenserad mjölk, kokos eller något annat. Det var svårt att hitta ett recept så jag fick pröva mig fram genom att leta fram "troliga" recept. Jag blev ganska nöjd med resultatet av det här receptet. Jag funderar dock hur resultatet skulle bli med rismjöl istället för vanligt vetemjöl, vi får se när jag får tillfälle att testa. Jag tyckte nästan att pannkakorna i detta recept blev lite för små, prova gärna att öka på ingredienserna. Hör av er om det lyckas bra. Sawasdee!

Thailändsk pannkaka (Roti)

Ingredienser
  •  2,5 dl vetemjöl (rismjöl)
  • 1 stort ägg
  • 1/4 tsk salt
  • 0,5 dl iskallt vatten
  • 1 msk smält smör
  • Olja att steka i
  • 2 bananer
  • 1 tub chokladsås

Gör så här


1. Gör en hög av mjölet på ett rent "bakbord". Gör ett hål i mjölet och lägg där i ägg, smält smör, vatten och salt. Använd händerna och knåda till en mjuk deg (ungefär som man gör pasta).  Dela degen i fyra delar. Rulla ytan lite lätt i olja. Låt ligga och dra sig i 3 timmar (jag hade bråttom och väntade inte, det funkade ändå)
2. Tag fram en teflonpanna och sätt på plattan på 6:an. Häll på olja (snåla inte).
3. Ta upp en degklump och smörj in fingrarna i olja. Olja lite på bakbordet också. Tryck ut degen i cirkelrörelser, fukta fingrarna med olja igen då och då. Degen ska bli så tunn att den nästan går sönder (det gör den på vissa ställen också). När pannkakan hamnar på plattan blir den stelare. Så tunt som möjligt alltså.
4. Stek pannkakan till den blir gyllene på ena sidan och vänd sedan. För banan/chokladpannis: Skiva på banan på pannkakan. Vik ihop den som ett kuvert. Lägg upp på tallrik och häll över chokladsås (på tub är lättast). Skär upp pannkakan och stick en tandpetare i den. Använd papperstallrik för den rätta känslan. 

45471-40
Så här kanske ni minns den?

Kommentarer
Postat av: Anonym

hur smakade det du gjorde själv?
Smakar det likadant???

2007-07-10 @ 11:14:04
Postat av: Anna

Äntligen har jag hittat detta recept, har letat länge, nu ska jag ta och bjuda hem min bror på bananpankaka med choklad, då blir han nog överlycklig!!
Tack så jättemycket för receptet!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback