Köttfärslimpa - om du har lite vin över från helgen

Köttfärs

                                                              +
Limpa

Här är ett riktigt bra recept på köttfärslimpa som jag hittade i tidningen för några dagar sedan. Limpan görs på 1 kg köttfärs så det blir många matlådor! Vinet framhäver smaken i limpan så att den blir saftig och god. Den kan också ätas kall på en smörgos eller i en pytt-i-panna. Jag föredrar att servera den med kokt potatis, brunsås och lingon.

Köttfärslimpa
(6-8 port)

1 kg köttfärs
1 ½ dl ströbröd
1 dl vatten
1 dl rött vin
1 msk konc. kalvfond (eller ½-1 tärning, upplöst)
2 msk senap
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 msk torkad timjan
2 msk lökpulver
½ msk spiskummin (alltid till köttfärs)
3 ägg
salt och peppar
smör till formen

Blötlägg ströbröd i vin och vatten och låt svälla 10-15 min. Tillsätt buljong, senap, vitlök, timjan, lökpulver, spiskummin och ägg. Arbeta samman ordenligt. Avsluta med salt och peppar. Forma färsen till en limpa och lägg i en smord ungsform (mitt tips: använd inte en djup plåt som är för stor, limpan riskerar att "vattnas" ur och bli torr). Stek i mitten av ugnen, 175 grader i ca 1 timme. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback