Mitt nyår

45471-98

Trött som attans somnade jag långt innan tolvslaget. Min sambo jobbade natten så inte blev det av att skåla heller (förrutom i lättcider). Som tur var hann vi få i oss lite god mat! Det blev inte riktigt som jag tänkt mig på dan men säker minst lika gott. Här är menyn:

Vitlök- och örtgratinerad hummer
Köttrullad med vitlöksost serverad med blå-gul potatis
Vaniljpannacôtta med hallon

Pannacôttan var så god, så god! Tänk vad lite vaniljstång (och grädde) kan göra. Jag serverar inget recept på rulladerna för de var så löjligt enkla bara rulla in ost i köttet och stek eller in i ugn. Slå på lite grädde. Den blåa potatisen har jag fått av min far (han odlar), bugar och bockar supergod!


Vitlök- och örtgratinerad hummer
två port

1 hummer
25-50 g Smör
Valfria färska kryddor efter smak (persilija, timjan, basilika, salvia, dragon)
2 pressade Vitlöksklyftor
Salt och peppar
rivet skal och saft av 1/4 Lime eller Citron

Dela hummern i två halvor och lägg dem i en ugnsform. Sätt på ugnen på 275 grader. Rör ihop smöret med kryddor, vitlök, salt och peppar, citrus och citrussaft. Klicka kryddsmöret på hummerhalvorna. Gratinera humrarna i övre delen av ugnen i ca 5 minuter. Servera med vitt bröd och något att doppa i (aioli kanske?)

Vaniljpannacôtta med hallon
2 (generösa)port

1 ½ tsk gelatin (plus 1,5 msk kallt vatten)
2 dl vispgrädde (fuska inte med någon snålfettvariant)
½ dl mjölk
½ vaniljstång
0,75 dl socker
3 äggulor
färska hallon till garnityr (det var slut så jag tog frysta)

Champagnegelé (i vårt fall cidergelé)
1 tsk gelatin (puls 1 msk kallt vatten)
1 dl champagne/mousserande vin/cider
2 dl frysta hallon
3 msk florsocker

Frostade glas
Äggvitan som blir över i pannacôttan
Socker

Blanda gelatinet och vattnet till pannacôttan. Koka upp grädde, mjölk samt delad och urskrapad vaniljstång. Vispa sockret och äggulorna krämigt. Häll den uppkokade gräddmjölken över äggblandningen under omröring. Häll tillbaka i kastrullen och sjud till ca 85 grader under omröring. Tag kastrullen från plattan och tillsätt gelatinet. Låt det smälta. Ta upp vaniljstången.

Fyll upp i valfria glas (gärna frostade, doppa i äggvita och rulla sedan i socker). Låt svalna ett par timmar i kylen och gör under tiden champagnegelén:

Lägg gelatinet i blöt. Häll upp 1 dl dryck i en liten kastrull. Mosa hallonen ordentligt i en sil över kastrullen. Tillsätt florsockret. När pannacôttan har stelnat i kylen (2 timmar?) koka då upp blandningen i kastrullen. Tillsätt gelatinet som får smälta. Låt gelén svalna ordentligt (annars smälter pannacôttan). Häll sedan över gelén över pannacôttan. Låt stelna i 1 timme eller 2.

Kommentarer
Postat av: Lina

Pannacôttan ser ljuvlig ut... :)

Postat av: tullmejs

panacotta verkar ha varit (fjol-)årets nyårs-dessert. men så är det ju så otroligt gott också, och enkelt samtidigt som det känns lite lyxigt.. i min stad verkar det ha varit grymt populärt för inför nyårshelgen fanns det inte längre en enda vaniljstång att få tag på i HELA stan! (nu kanske inte alla gjorde vaniljpanacotta men...) :D

2007-01-03 @ 10:08:03
URL: http://tullmejs.blogg.se
Postat av: Matnjutning

Pannacotta är verkligen GOTT - och egentligen både lättgjort och variationsrikt. Man kan ju experimentera väldigt mycket med olika smaksättningar. Trevlig blogg du verkar ha. Jag googlade på "solroskärnor" och hittade då din blogg, som jag gärna återkommer till!

2007-01-04 @ 23:27:29
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Sofia

Lina - tack, det var den verkligen, men mäktig!

Tullmejs - ja det var en rad olika "repotage" i mattidningar om olika sorters pannacôtta, jag hade inte själv provat men blev på så sätt inspirerad att testa.

Matnjutning - tack så mkt! Jag har lite dåligt samvete just nu dock för jag inte hinner blogga/laga mat så mkt som jag skulle vilja.

2007-01-07 @ 10:50:31
URL: http://mafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback