Chipotlesås - grillfavorit den här säsongen?

image135

Blev så otroligt nyfiken när jag läste om chipotlesås i en mattidning igår. Var helt enkelt tvungen att få tag på en flaska (trots priset 50 kr).

Chipotle är torkad, rökt chili (ofta jalapeño) som ger en tydligt rökig smak och samtidigt lite hetta. Chipotle betyder rökt chilipeppar. Det spanska ordet chipotle är taget från ordet chipotli på språket n'huatl som var Aztekernas språk. Där betydde chil, het peppar och potli betydde rökt.

Jag hade i lite chipotlesås i tacoköttfärsen idag. Jag tror att jag var lite för försiktig, det smakade inte så mycket. Jag har dock fortfarande stora förväntningar på underverk. Snart drar grillsäsongen igång, jag kan knappt bärga mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback