To die for

To die for

Det här är mitt absoluta favoritrecept och det är inte för inte som det heter triple choc brownie. Denna brownie består nämligen av mörk, mjölk och vit choklad. Snacka om chokladchoc!

Triple choc brownie

185 g smör
185 g mörk choklad
3 ägg
3,5 dl socker
1,5 dl mjöl
1,5 dl kakao
2 dl hackad vit choklad
2 dl hackad mjölkchoklad
(En näve hackade osaltade nötter)

Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret och den mörka chokladen i en kastrull. Rör ihop till en jämn smet och låt svalna. Vispa sedan ägg och socker fluffigt och vänd ner choklad- och smörsmeten. Sikta mjöl och kakao och rör ihop med resten av smeten. Tillsätt sedan den hackade chokladen (och eventuellt nötterna). Klä en ca 20 cm avlång form med bakplåtspapper, häll i smeten (här kan det vara en fördel med att en håller och en häller). Grädda i ca 35 minuter. Låt svalna och skär i fyrkanter. Tips: lyft upp bakplåtspappret från formen med brownies på. Servera med glass, chokladsås och eventuellt färska bär. Pudra över florsocker.

Kommentarer
Postat av: D

Skriver under på att de är alltför goda nästan.. =)

2006-01-16 @ 09:01:26
Postat av: Lina

Dom där försökte jag mig på en gång efter att ha hittat receptet på Chokladsajten, men slutresultatet blev en snustorr kaka :(
Jag gjorde väl något fel, så jag ska försöka mig på dem igen någon gång...

Chokladchock är för övrigt milt uttryckt ;)

Postat av: Sofia

Browniesarna är allt annat än torra. Gör ett nytt försök! Tänk på att inte ha för grund form så att kakan blir för platt, då kan jag tänka mig att den blir lite torrare. Om du är van att göra kladdkaka så vet du ungefär hur koncistensen på smeten ska vara.

Lycka till!

/Sofia

2006-12-25 @ 11:38:47
URL: http://mafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback