Basilika- och fetaostbröd (studentbrödet)

45471-14
Vill här tipsa om ett bröd som min äldre syster gjorde på min lillasysters student. Det var verkligen populärt! Vi missuppfattade utbakningen lite, brödet ska se ut enligt bilden nedan. Vårt bröd såg mer ut som en vanlig brödlängd, vi rullade ihop det som en rulltårta och gräddade det. Nästa gång ska jag testa att göra "rätt" och se om det blir någon skillnad, gott är jag övetygad att det är vilket som. Observera att degen ska jäsa över natten...

Ingredienser

8,5 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1 dl grahamsmjöl
25 gr jäst
2 msk olivolja
3-5 msk fetaost
2 tsk salt
1 ägg
2 vitlöksklyftor
1 kruka basilika

Gör så här

Ljumma mjölken och smula ner jästen. Rör ner ägg, olja, salt, grahamsmjöl och vetemjöl.

Arbeta degen smidig och kavla ut till en rektangulär platta. Strö över pressad vitlök, smulad fetaost och basilikablad. Rulla samman som en rulltårta.

Skär 3 cm tjocka skivor och lägg i rund eller avlång smord form. Ställ i kylen över natten.

Ta fram och låt jäsa i rumstemperatur ca 1 timme.

Grädda i 220 grader i 10 minuter och sänk sedan till 175 grader och grädda vidare i ca 20 minuter.

45471-15
Foto: ICA-kuriren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback