Tzatziki!


45471-19
Idag fick jag ett grymt sug efter tzatziki. Det är enkelt och så himla gott. Jag kommer att servera tzatzikin med kryddstekt kycklingbröst (inget märkvärdigt, stek och krydda och låt puttra i någon smaksatt tomatsås) och bulgur. Förut var jag ambitiös och lät naturell yoghurt rinna av i sil, men jag har upptäckt att arlas medelhavsinspirerade matyoghurt funkar lika bra.

Sofias krämiga tzatziki

1 burk medelhavsinspirerad matlagningsyoghurt
1 gurka
Vitlöksklyftor efter önskemål
Salt och peppar
(en gnutta chili)

Riv gurkan på grövsta rivjärnet. Låt ligga och dra ca 10 min på ett fat efter att du saltat rikligt över. Krama sedan ur vattnet ur gurkan så mycket som möjligt och lägg den urvattnade gurkan i en bunke. Blanda i matyoghurt och peppar, samt ev lite chili(pulver). Servera med kalamataoliver

45471-20
Så här ser förhoppningsvis min middag ut



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback