Enkel vardagsmat

45471-18
Foto: Guldkorn

Det här receptet kommer ifrån guldkorn. Jag modifierade det, gjorde gratängen utan pasta och serverade ris vid sidan om. Jag hade också vanlig mager riven ost blandad med chevréost (gorgonzola är säker också gott). I det här receptet serverar de kasslern vid sidan om, medan jag hade den i min gratäng.

Pastagratäng med broccoli och kassler
4 portioner

200 g broccoli
4 portioner penne
en klick Svenskt Smör
4-5 dl Matlagningsgrädde
1 dl riven ost, gärna Västerbottensost
salt och peppar
400 g rökt kassler

Koka broccoli och pasta i lättsaltat vatten tills de är knappt mjuka. Slå av vattnet. Smörj en ugnsfast form. Lägg broccolin i botten och pastan ovanpå. Täck med pastagrädde och riven ost. Gratinera i ugn, 200° i  15-20 minuter. Servera gratängen varm med kall kassler och grönsallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback