Mitt recept - salami och feta fyllda kycklingfiléer

45471-37
Bilden föreställer en annan rätt

Jag tänker nu börja med att blogga om min och min familjs favoritrecept. Först ut är jag (ego som jag är). Den här rätten hittade vi i någon gammal damtidning och modifierade den något. Jag serverar den gärna till antingen potatisklyftor eller bandpasta. Välj en mild sås till rätten. Kyckligen innehåller redan så många smaker och det är därför lätt att smakerna tävlar om dina smaklökars uppmärksamhet, på ett dåligt sätt.

Salami och fetafylld kycklingfilé

4 port

4 kycklingfiléer

Salt o peppar

Ca 50 g riktig fetaost

Tunna skivor (vitlöks)salami av bra kvalitet

Färska timjankvistar

Solrosfrön

Olja

Tandpetare

Banka ut kycklingfiléerna på plastfolie eller smörpapper. Salta och peppra. Fyll med fetaost och salami. Rulla ihop och fäst med tandpetare så att de håller ihop. Häll lite olja i en ugnsform och lägg i kycklingfiléerna. Strö över rikligt med solrosfrö och lägg över timjankvistar. Sätt in dem i ugnen på 175 grader i cirka en halvtimme. Det är viktigt att passa filéerna så att de inte blir vare sig torra eller råa.

Potatisklyftor
Potatis
Havs eller flingsalt
Olivolja
Ev kryddor så som rosmarin, timjan etc

Borsta av potatisen och skär i klyftor. Lägg i lättsaltat vatten och låt koka i 5-10 min (alternativet är att lägga dem i en ungsform direkt, men det här går snabbare). Häll olivolja i en form. Lägg i potatisen försiktigt så att den halvmjuka potatisen inte krossas. Strö över salt och eventuellt kryddor. Låt stekas i ugn tills klyftorna fått färg. Tips: sätt ugnen på grill de sista 5 min för en krispig yta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback